Google Apps & Smartschool

Google Docs, Google Sites, Gmail, Google Agenda, Google Talk … ze zijn niet meer weg te denken uit de meeste scholen. Google heeft al deze programma’s gebundeld in één grote suite: Google Apps. Wij van Smartschool hebben een koppeling gebouwd zodat u al deze toepassingen rechtstreeks vanuit Smartschool kan gebruiken. Handig, snel en … gratis, kortom the best of both worlds!

Waarom Google Apps voor je school?

Google Apps bestaat uit meerdere programma’s die allemaal via het internet worden aangeboden. Er hoeft lokaal dus niets geïnstalleerd te worden. Een browser volstaat, net zoals bij Smartschool. We zetten ze op een rijtje:

Google Mail – elke mailbox is 7 GB groot en kan zowel via de computer, smartphone als mailclient (Outlook, …) geraadpleegd worden. Google Mail is de professionele versie van Gmail. Na de migratie naar Google blijft je domeinnaam ‘@jouwschool.be’ behouden. Je kiest zelf wat er voor de @ komt te staan.

Google Documenten – kan je het best beschouwen als de online versie van Microsoft Office of Open Office. Je maakt tekstdocumenten, presentaties, rekenbladen en tekeningen online. Deze versies zijn (nog) niet zo krachtig als de vertrouwde pakketten maar voor +90% van de opdrachten volstaan ze ruimschoots. Je kan online met meerdere personen aan hetzelfde bestand werken en uploadt het in 1 klik naar Smartschool.

Google Sites – stelt je in staat om voor eender welk project snel een website of wiki op te zetten. Of het nu voor een projectdag, GIP, of huistaak is, Google Sites klaart de klus. Het maakt samenwerken tussen leerlingen een pak gemakkelijker.

Wat houdt de koppeling tussen Smartschool en Google Apps in?

Volgende opties hebben we gerealiseerd:

Automatisch synchroniseren van accounts – de leerkrachten en leerlingen die in Smartschool aanwezig zijn worden ‘doorgestuurd’ naar Google Apps. Hun account wordt daar automatisch aangemaakt, geüpdatet of indien nodig uitgeschakeld.

Aanmelden met Google Apps – door aan te melden op Google Apps ben je automatisch ook aangemeld op Smartschool. Door deze ‘brug’ kan je je bestanden uit Google Documenten eenvoudig uploaden in Smartschool, zie je in Smartschool wanneer je een nieuwe mail krijgt en zijn de andere toepassingen slechts één klik verwijderd. Je hoeft ook maar één keer aan te melden om al deze toepassingen te gebruiken, dat betekent tijdswinst.

Hoe bestellen en activeren?

Google Apps kan je als school rechtstreeks bij Google aanvragen. Enige technische kennis over DNS en serverinstellingen zijn wel vereist. Laat je indien nodig bijstaan door een technische ICT-coördinator. Daarna activeer je de koppeling door het stappenplan in de handleiding ‘Externe koppelingen’ te volgen.

Enkele screenshots

Aanmelden met Google Apps