Speciale functies voor basisscholen

Vanaf woensdag 24 augustus 2011 krijgen alle scholen toegang tot volgende nieuwe functies in het leerlingvolgsysteem:

• genormeerde toetsen
  • observaties
  • sociogrammen
Deze nieuwe mogelijkheden maken het leerlingvolgsysteem van Smartschool nog meer bruikbaar voor basisscholen.

Genormeerde toetsen

Resultaten van genormeerde toetsen kunnen ingevoerd worden. Tal van toetsen (AVI, CITO, Kobi TV, Salto, Toeters, Kontrabas …) zijn standaard aanwezig in Smartschool. Alle andere kunnen zelf aangemaakt worden. Een handige formule-editor maakt het mogelijk om zones, kleuren, pictogrammen … dynamisch te bepalen. Ook voor de LVS-VCLB-toetsen is er ondersteuning voorzien.

Eigen aangemaakte toetsenreeksen kunnen eenvoudig gedeeld worden met andere scholen. Tijdsbesparend als je met meerdere scholen van de scholengemeenschap met Smartschool werkt.

Observaties

De meeste basisscholen maken gebruik van observatiefiches om de evolutie van de kinderen in kaart te brengen. Het tijdperk van papier en MS Excel ligt intussen echt achter ons. Deze observaties kunnen eenvoudig in Smartschool ingebracht worden. Mooie overzichten met duidelijke iconen worden automatisch opgebouwd. Geen gesukkel meer met bestanden, ingewikkelde werkwijzen of een papieren rompslomp.

Sociogrammen

Ook het in kaart brengen van de relaties tussen leerlingen kan voortaan met Smartschool. Via het onderdeel ‘sociogrammen’ kan je zelf vragen opstellen en afnemen van je leerlingen. De invulformulieren worden door Smartschool aangemaakt en kunnen eenvoudig bijgestuurd worden.

Hoewel deze functies speciaal ontwikkeld werden voor basisscholen zijn ze ook beschikbaar voor de scholen van andere onderwijsniveau’s. Deze extra mogelijkheden zijn standaard inbegrepen in Smartschool, zonder meerkost.

Meer informatie over deze mogelijkheden lees je als Smartschoolgebruiker in de handleiding.

Gebruik je Smartschool nog niet in je school en ben je geïnspireerd? Contacteer ons vrijblijvend.

Gepubliceerd op 23 augustus 2011