Onderwijs overal en voor iedereen

Leerlingen zijn soms opgelucht als ze de schoolbel horen. En voor leerkrachten geldt dit ook wel eens: een ‘saved by the bell’-gevoel. Maar voor miljoenen kinderen en jongeren wereldwijd klinkt de schoolbel niet, al zouden ze het zelf anders willen. Voor hen hebben de woorden ‘saved by the bell’ een andere invulling.

In 2000 engageerden de leiders van 191 landen zich om o.a. goed basisonderwijs voor iedereen mogelijk te maken tegen 2015. Ze bundelden hun voornemens in 8 Millenniumdoelstellingen. We zijn ondertussen 11 jaar verder en er is verbetering vast te stellen. Maar er is nog een hele weg te gaan. Onder meer op het vlak van Millenniumdoelstelling 2: basisonderwijs voor iedereen.

Studio Globo is er overtuigd van dat onderwijs een hefboom is voor ontwikkeling. Daarom willen we op 5 oktober, de internationale dag van de leerkracht, het belang van goede leerkrachten en goed onderwijs wereldwijd in de verf zetten. We roepen scholen op om deel te nemen aan onze symbolische actie ‘Saved by the bell’ door de bel om 5 voor 12 te laten horen.

Hierdoor geeft je school aan:

• het werk van haar leerkrachten te waarderen;
  • het werk van leerkrachten in het Zuiden te waarderen;
  • dat ze vindt dat alle kinderen wereldwijd recht hebben op goed onderwijs.

Om het belmoment voor te bereiden, biedt Studio Globo lessuggesties aan voor alle leeftijden (van kleuter tot hoger onderwijs).

De lessuggesties en de tips voor het belmoment kan je gratis downloaden op www.savedbythebell.be.

Scholen kunnen hun deelname registreren en krijgen dan gratis een pakket affiches en folders toegestuurd om de actie zichtbaar te maken op school.

Gepubliceerd op 26 september 2011