Overstappen van eloV naar Smartschool

We helpen je graag om dit voorjaar de overstap, mét behoud van gegevens, te maken. Smartschool heeft een kant-en-klare importeertool gebouwd, speciaal voor scholen die de overstap van eloV naar Smartschool maken. Met deze tool importeer je al je eloV-documenten zonder problemen in Smartschool.

Mijn vakken in Smartschool

Wat is Smartschool?

Smartschool is een totaalpakket waarmee je school vaart maakt op de digitale snelweg. Alle modules werken vlot samen en werden speciaal voor het Vlaams onderwijs ontwikkeld.

Smartschool is een volwassen webtoepassing die al meer dan 10 jaar bestaat. Welkom aan boord!

Compleet

Wat kan Smartschool?

Neem zeker eens een kijkje op volgende pagina met een overzicht van al onze tools.

Overzicht van alle modules en tools

Kunnen we Smartschool uitproberen?

Ja, dat kan! We bieden vrijblijvend een proefversie aan. Ook geven we graag een presentatie van de mogelijkheden van Smartschool. We vertrekken steeds vanuit de behoeften van de school.

Smartbit bvba
Hoogstraat 13
B-3670 Meeuwen

Een school aan het woord

Toen onze school, DvM Humaniora Aalst, besliste om de overstap te maken van eloV naar Smartschool, rees bij alle betrokken personen de terechte vraag hoe we alle cursussen eenvoudig konden migreren van het ene systeem naar het andere.

Een kant-en-klare oplossing was toen nog niet voorhanden. In praktijk zou dit wel eens een enorme klus kunnen betekenen, en wie draagt dan de verantwoordelijkheid voor dit complexe gebeuren? Als leerkracht werk je immers jarenlang aan de opbouw van jouw cursus, met op termijn enorm wat documenten die netjes gerangschikt staan. Dit alles opnieuw moeten opbouwen, is misschien wel teveel gevraagd. Sommige leerkrachten zagen er -terecht- tegen op, en vreesden dat een werk van lange adem ineens verloren zou gaan. We moesten hiermee wel rekening houden, want voor ons was dit de grootste hinderpaal.

Smartschool merkte dit op, en begreep onze bezorgdheid hierover. Ze wilden voor ons het werk zo licht mogelijk maken. Daarom werd al snel besloten om voor onze school een importtool te programmeren. Met deze tool werd het heel eenvoudig om de geëxporteerde cursus uit eloV makkelijk in Smartschool te importeren onder ‘Mijn documenten’. De nieuwe cursus opbouwen was hierna een fluitje van een cent, en kan zelfs gaandeweg gebeuren als het schooljaar vordert.

We zijn nu een goede drie maanden actief met Smartschool aan de slag. De overstap verliep heel vlot, en ook de collega’s zijn enorm enthousiast. Onze vrees bleek dus ongegrond. Iedere leerkracht exporteerde zijn cursus uit eloV aan de hand van een manual die onze Smartschool-verantwoordelijke opgesteld had, en importeerde die cursus dan weer in Smartschool. Achteraf bekeken bleek dat de migratie zelfs een enorm voordeel te hebben gehad: de opbouw en de structuur van de oude cursus werd in vraag gesteld, en tijdens het opbouwen van de nieuwe cursus, werden vaak heel wat oude documenten gewoon weggelaten. Een mooie lenteschoonmaak in de zomer als het ware.

We zijn blij dat we met een dergelijk fris en snel programma kunnen werken. Onze leerlingen zijn er eveneens zeer over te spreken. De lay-out van het systeem is aantrekkelijk gemaakt, en het gebruik ervan is zeer intuïtief. Iets opzoeken -al is dit zelden- kan gebeuren in een rijkelijk gestoffeerde handleiding. Als kers op de taart is het systeem vlot te bereiken via iPad en iPhone, en ook via Android, wat als extraatje heeft dat je jouw gegevens kan raadplegen, aanpassen en bewerken om het even waar en wanneer.

Stijn De Moor, DvM Humaniora Aalst