Smartschool Live: meer dan 130 000 ouders volgen online oudercontact deze week

1,5 miljoen keer rapporten op Smartschool online geraadpleegd

Oudsbergen, 2 juli 2020 – Scholen hebben deze en de voorbije week massaal ingezet op Smartschool Live, om oudercontacten veilig en handig online te organiseren. Er werden concreet meer dan 80 000 oudercontacten georganiseerd via Smartschool Live. In totaal hebben tot en met gisteren, 1 juli, 134 807 ouders aan online oudercontacten deelgenomen, en zijn er nog sessies gepland op 2 en 3 juli aangezien een aantal scholen het schooljaar verlengden tot eind deze week. Verder zetten scholen bij dit einde van het lopend schooljaar ook opvallend in op louter digitale rapporten, eerder dan papieren versies. Er werden in juni maar liefst zo’n 1,5 miljoen keer rapporten online bekeken op Smartschool.

Oudercontact in Smartschool Live

De module Smartschool live, gelanceerd op 13 maart 2020, dus bij het begin van de coronaperiode, laat live online contact toe tussen leerkrachten en leerlingen, bijvoorbeeld om live les te geven. Deze ontwikkeling werd speciaal gedaan met zicht op de sluiting van de scholen. Smartschool Live werd gratis aangeboden aan de scholen; deze hadden door de beslissing van de Vlaamse regering ook geen andere keuze dan het onderwijs online te organiseren.

De module “oudercontact” in Smartschool

Via de module Oudercontact bieden scholen de ouders van hun leerlingen de mogelijkheid om online een afspraak te maken met een leerkracht of de directeur. Ouders kunnen al jaren via Smartschool afspraken maken voor oudercontacten. De gloednieuwe mogelijkheid om het oudercontact online te houden, door de integratie van deze module met de module Smartschool Live, werd door het team achter Smartschool begin juni geïmplementeerd, naar aanleiding van de coronacrisis.

De online gesprekken kunnen zowel via een gewone pc als via een tablet of smartphone gevoerd worden. Leerkrachten kunnen het rapport van de leerling ook online tonen aan de ouders. Dankzij het online oudercontact via Smartschool Live kunnen de afspraken beter gespreid worden in de tijd. Concreet tonen de cijfers dat ook. Er zijn al oudercontacten sinds vorige week maandag, en aangezien de scholen tot eind deze week kunnen open blijven, zijn er tot eind deze week nog afspraken voorzien.

Oudercontacten, schooljaar 2019-2020

DatumAantal oudercontactenAantal ouders
Ma 22 juni2.0073.375
Di 23 juni
Wo 24 jun3.9886.645
Do 25 jun5.102
Vr 26 jun2.9804.801
Ma 29 jun
29.60250.362
Di 30 jun
30.20250.991
Wo 1 juli
3.1075.148
Totaal80.041134.807

Een reactie van het Sint-Augustinusinstituut te Bree, naar aanleiding van een bevraging van Smartschool: ‘Top! Zeer goed alternatief om in de toekomst de oudercontacten opnieuw te organiseren. Alleen maar voordelen: geen wachtrijen, iedereen houdt zich aan de timing, tussen de oudercontacten door kan je nog andere dingen doen, er wordt enkel over de essentie gepraat, … Fijn dat de leerling zelf ook in het gesprek aanwezig was.’

Ouders moeten zich niet verplaatsen en leerkrachten kunnen meer tijd uittrekken voor een online gesprek. Ze kunnen immers snel van de ene ouder overschakelen naar de volgende. En het is organisatorisch een stuk makkelijker voor de scholen. Het online oudercontact zal ook in de toekomst mogelijk blijven via Smartschool Live.

‘Tegenwoordig voorzien we voor elke leerling tot zes mogelijke “ouders”, inclusief stief- en/of plusouders’, licht Jan Schuer, CEO van Smartbit, het bedrijf achter Smartschool, toe. ‘Al deze ouders kunnen tegelijk deelnemen aan het oudercontact, samen met de leerling. Dat is vandaag handig, omwille van de social distancing en de beperkte bubbels die scholen kunnen creëren, maar zal ook handig blijven in de toekomst. Dit is een voorbeeld van de continue ontwikkeling van het platform Smartschool om toegevoegde waarde te brengen voor het onderwijs, in de 17 jaar dat dit veelomvattende platform bestaat’, aldus nog Schuer.

Papierbesparing dankzij online rapporten

Scholen schakelden in deze periode ook massaal over op online rapporten. Via de desktop en via de Smartschool app kunnen leerlingen en ouders het rapport online raadplegen. Dat was al zo, maar een rondvraag bij de scholen leert ons dat de meerderheid van de secundaire scholen intussen kiest voor louter online rapporten. Mede dankzij de online oudercontacten waarbij het rapport op het scherm getoond wordt, nam het aantal afdrukken nu in juni fors af.

Er werden tijdens het einde van dit schooljaar – dat loopt tot eind deze week – meer dan 1,5 miljoen keer rapporten opgevraagd door leerlingen en hun ouders via het web en de Smartschool app. Het feit dat de rapporten online geconsulteerd worden, vermindert de papierberg, en toont dat mensen meer en meer klaar zijn voor de digitale manier van werken, ook in het kader van het onderwijs.