Een gloednieuw reserveringssysteem

De module ‘Reserveringen’ is een van de oudste onderdelen van Smartschool. Dit was de eerste administratieve module die ruim 8 jaar geleden werd geïntroduceerd. Vorige week werd ze definitief met pensioen gestuurd. Haar opvolger werd gelanceerd. We zetten de belangrijkste vernieuwingen kort op een rijtje:

Koppeling met de digitale schoolagenda

Leerkrachten kunnen rechtstreeks vanuit hun schoolagenda items reserveren. Via één klik is een beamer, lokaal of ander didactisch materiaal geboekt. Dat spaart tijd en zorgt ervoor dat je altijd weet of je die ene boeking nu wel of niet gemaakt had.

De koppeling gaat nog verder dan dat. Alle lessen die in de digitale schoolagenda aanwezig zijn kunnen via een wizard doorgestuurd worden naar het reserveringssysteem. Zo worden alle lokalen automatisch aangemaakt en geboekt op naam van de betrokken leerkracht. Blokkeringsroosters zijn dus verleden tijd voor scholen die met de digitale schoolagenda werken.

Duidelijke, snelle interface

Het nieuwe reserveringssysteem werd from scratch opgebouwd. De nieuwe interface oogt uitnodigend en werkt vlot, zelfs bij een groot aantal items en boekingen. De kleuren voor eigen boekingen, blokkeringen, herhalingen … zijn apart in te stellen. Items die je vaak reserveert, kunnen getagd worden als favoriet. Zo vind je ze snel terug in de lange lijst van items.

De startpagina kan je naar eigen wens opbouwen uit gadgets. Een gadget is een klein element dat een specifieke functie heeft. Bijvoorbeeld: enkel vrije items tonen, grafiek van boekingen van de afgelopen week, items die defect zijn … Op die manier personaliseer je het reserveringssysteem naar je eigen behoefte.

Statistieken, grafieken, inzichten …

Hoe vaak worden die nieuwe Smartboards en beamers nu gebruikt? Wie gebruikt deze toestellen? Via duidelijk statistieken krijg je meer inzicht in het gebruik van materialen op je school. Zo kan er geanticipeerd worden in het aankoopbeleid en kunnen opleidingsbehoeftes in kaart gebracht worden. Deze tool maakt het mogelijk om beleidsmatige beslissingen te kunnen nemen op basis van feiten in plaats van op vermoedens.

Ook op de iPhone beschikbaar

Ben je onderweg en heb je geen computer bij de hand? Via onze Smartschool iPhone App kan je op elk moment zien welke items gereserveerd zijn. In toekomstige versies zal je zelfs vanaf je smartphone boekingen kunnen maken.

Extra mogelijkheden achter de schermen

Voor de beheerder van deze module zijn er achter de schermen tal van opties toegevoegd. Limieten kunnen breder opgegeven worden, er kunnen meerdere blokkeringsroosters aangemaakt worden en aan elk item kunnen karakteristieken toegevoegd worden. Zo weet iedereen dat deze beamer reeds een HDMI-aansluiting heeft… handig toch?

Deze nieuwe versie maakt deel uit van het standaardpakket van Smartschool en is dus beschikbaar voor alle scholen zonder meerprijs.

Gepubliceerd op 26 augustus 2011