Smartschool nog veiliger dankzij Authenticator App

Vanaf vandaag kan je je Smartschoolaccount nog beter beveiligen. Met dubbele authenticatie beveilig je je account zowel met een wachtwoord als met je smartphone. Deze bijkomende beveiliging heeft geen extra kostprijs.

Dubbele authenticatie

Een wachtwoord alleen volstaat niet

Wachtwoorden zijn vaak onveilig. Ze worden genoteerd, doorgegeven, amper gewijzigd … en helaas ook achterhaald door anderen, vaak zonder dat je dat weet. Daarom kan elke persoon zijn Smartschoolaccount beveiligen met een unieke code die gegeneerd wordt op zijn smartphone.

Er is geen reden om dit niet te gebruiken

Authenticator is een gratis App, beschikbaar voor alle smartphones (iOS, Android, Windows). De Authenticator App genereert elke 30 seconden een unieke code per Smartschoolaccount. Enkel als deze samen met het wachtwoord wordt ingevoerd zal Smartschool opstarten.

Kortom: als je niet beschikt over én je gebruikersnaam én je wachtwoord én je smartphone die jouw unieke code genereert, zal er geen toegang mogelijk zijn tot Smartschool.

Zo werkt het

• Stap 1: vul je gebruikersnaam en je wachtwoord in
  • Stap 2: vul de code in die de Authenticator App toont voor jouw Smartschoolaccount
  • Stap 3: nadat je gebruikersnaam, wachtwoord én de code gecontroleerd werden krijg je toegang tot Smartschool

smartschool auth steps

De code die de Authenticator App toont, verandert elke 30 seconden en is uniek voor jouw Smartschoolaccount. Op die manier zijn je gegevens in Smartschool beter beschermd.

Elke school bepaalt haar eigen veiligheidsplan

Elke school kan bepalen welke personen verplicht moeten aanmelden met een dubbele authenticatie. Naast de Authenticator App biedt Smartschool ook de Yubikey en de Swekey aan. Dit zijn vergelijkbare oplossingen, echter betalend en gebaseerd op een hardware USB-sleutel.

We hebben onze scholen uitvoerig geïnformeerd over deze nieuwe mogelijkheid en hen geadviseerd om het systeem van dubbele authenticatie in gebruik te nemen.

Accountbeveiliging

Wat adviseert Smartschool?

Wij bevelen aan dat élke gebruiker (directeur, leraar, leerling, ouder …) van Smartschool zijn account beveiligt met een sterk wachtwoord (dat énkel voor Smartschool gebruikt wordt) samen met het gebruik van de dubbele authenticatie. Als iemand je wachtwoord steelt, kan deze persoon je buiten sluiten uit Smartschool en heeft deze toegang tot al jouw gegevens. Je kan dit beter voorkomen dankzij de Authenticator App.

Waar kan ik de Authenticator App downloaden?

Er zijn tal van gratis Apps die een Authenticator code kunnen genereren die je met Smartschool kan gebruiken. Smartschool adviseert volgende Apps voor elke mobiel platform:

Een verwittigd man is er twee waard

Bij Smartschool komt de privacy en online veiligheid van de leerkrachten, leerlingen en ouders op de eerste plaats. We hopen dan ook dat je onze aanbevelingen opvolgt en meewerkt aan een veiliger internet. Indien je vragen hebt over dit thema kan je steeds contact met ons opnemen van mail: info@smartschool.be.

Op deze pagina lees je alles over dubbele authenticatie in Smartschool.

Gepubliceerd op 16 oktober 2014