Meer dan 2000 onderwijsprofessionals volgen een online sessie over de digitale transformatie.

De voorbije jaren stonden in het teken van digitalisering. Vandaag zetten scholen, samen met Smartschool de eerste stappen richting een duurzame transformatie van ons onderwijs. Met nieuwe tools biedt Smartschool oplossingen voor noden die leerkrachten vandaag hebben. Meer dan 2000 onderwijsprofessionals maakten de afgelopen weken kennis met deze nieuwe ontwikkelingen en tools in Smartschool.

Tom De Cock was de centrale gastheer die de demo’s gaf. Als voormalig leerkracht en huidige project lead van de module Planner was hij de geknipte persoon om alle deelnemers mee op weg te nemen doorheen de nieuwe modules. Tom De Cock: “Geen saaie uitleg, maar wel to-the-point demo’s waar je als deelnemer ook effectief iets uit leert, dat is de manier waarop we bij Smartschool graag nieuwe dingen tonen”.

Elke sessie werd afgesloten met een boeiende Q&A. Sommigen deelnemers waren zo enthousiast dat ze elke sessie gevolgd hebben.

Tom De Cock geeft online demo

Tom De Cock was de centrale gastheer die de demo’s gaf

Klaar voor morgen.

Lesfiches en Planner

Lesfiches en Planner worden de opvolgers van Jaarplannen en Schoolagenda. Lessen voorbereiden en organiseren wordt gemakkelijker dan ooit. Samen flexibel plannen tot op het niveau van de individuele leerling wordt mogelijk. Planner wordt hét startpunt voor iedereen op school.

Resultaten

Het puntenboek voor leerlingen en ouders zal voortaan Resultaten heten. Dit nieuwe onderdeel zal extra aandacht hebben voor de evaluatie van doelen en het geven van feedback. Het biedt je school meer mogelijkheden om de groei van leerlingen in kaart te brengen.

Denktanks voor buitengewoon onderwijs

Naast de online demo’s waren er ook specifieke denktanks over handelingsgericht werken in het Buitengewoon onderwijs. Wat Smartschool uniek maakt is dat we niveau-overschrijdend werken. Hierdoor brengen we mensen vanuit verschillende koepels samen om samen na te denken over oplossingen voor noden die er nu zijn. Vooral de manier waarop er in het Buitengewoon Onderwijs gewerkt wordt zien we steeds vaker terug komen in het gewone onderwijs. Wordt absoluut vervolgd…

Vinger aan pols

Het is ontzettend belangrijk om zoveel mogelijk mensen vanuit het werkveld in een zo vroeg mogelijk stadium kennis te laten met de nieuwe ontwikkelingen in Smartschool. Naast het ontwikkelen van nieuwe software is het luisteren naar de mensen die effectief aan de slag gaan met de tools één van hoekstenen van de werking bij Smartschool. Enkel op die manier kan je goede software bouwen. Uit de talrijke feedback na de sessies blijkt dan ook dat Smartschool op de juiste weg zit om de digitale transformatie concreet vorm te geven.”

De sessies kunnen in de handleiding terug bekeken worden.

Gepubliceerd op 20 april 2022