Volg leerlingen in quarantaine beter op

Vinger aan de pols via het Leerlingvolgsysteem en Analytics

Met Smartschool kan je gemakkelijk registreren welke leerlingen in quarantaine zijn. Hierdoor kan je deze groep leerlingen goed opvolgen en de juiste acties nemen in de loop van de komende maanden. Een degelijke registratie en het gebruik van data is cruciaal om mogelijke leerachterstand te vermijden. In dit bericht tonen we hoe je dit concreet kan organiseren in Smartschool.

Stap 1
Registreren
via SMT of profielweergave

Stap 2
Opvolgen
met LVS zoekopdrachten

Stap 3
Analyseren
met overzichten in Analytics

Zo doe je dat in Smartschool

1. Maak profielvelden aan

Door 2 profielvelden aan te maken van het type ‘keuzerondje’ kan je gemakkelijk registeren:

• Welke leerlingen zijn momenteel in quarantaine?
  • Welke leerlingen zijn ooit in quarantaine geweest?

2. Toon deze profielvelden in het profiel in LVS

Maak een apart Covid-19-gadget aan in het LVS. Kies welke collega’s hier lees- en schrijfrechten op krijgen. Snelle invoer en raadplegen worden hierdoor mogelijk.

Tip: gebruik SMT wanneer je bij veel leerlingen in bulk de inhoud van deze profielvelden wilt wijzigen.

Met een profielgadget in LVS kan je snel ingeven of een leerling in quarantaine is.

3. Maak een zoekopdracht in LVS, bewaar en deel ze

Via een zoekopdracht in het LVS kan je meteen zien welke leerlingen er momenteel in quarantaine zijn. Je kan deze bewaarde zoekopdracht zelfs delen met collega’s en op de startpagina van het LVS plaatsen zodat je meteen zicht hebt op deze lijst.

Via een klaslijst in het LVS heb je een zicht op welke leerlingen er momenteel in quarantaine zijn.

4. Volg leerlingen in quarantaine op via Analytics

In Analytics kan je filteren op leerlingen die in quarantaine zitten. Bij de filteropties aan de linkerkant voeg je de nieuwe eigen profielvelden toe. Zo kan je onder meer opvolgen:

• hoe vaak ze aanmelden op Smartschool;
  • of ze deelnemen aan Live-lessen;
  • wat de evolutie is van hun resultaten.

Tip: ook in Analytics kan je eigen dashboards makkelijk delen met collega’s of bewaren als een schooleigen onderzoeksvraag voor later gebruik.

In Analytics kan je onderzoek voeren naar wie er ooit in quarantaine was

In Analytics kan je onderzoek voeren naar wie er ooit in quarantaine was.

Meer dan ooit zijn we bij Smartschool gemotiveerd om jullie de beste tools te geven om leerlingen in deze uitzonderlijke periode niet achter te laten. Aarzel niet om ons te contacteren indien je bijkomende ondersteuning nodig hebt.

Gepubliceerd op 30 oktober 2020